Op deze pagina vindt u van alles over; gezond eten

Eten | Gezond Eten | Biologisch Eten | Natuurvoeding | Culinair | Koken | Kookboek | Biologische Producten | Restaurants

Gebruik de Schijf van Vijf en kies elke dag voor gezond, lekker en veilig eten. Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de vijf regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum: Eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente, fruit en brood en ga veilig met voedsel om. De vijf vakken geven aan hoe variatie kan worden aangebracht in de voeding. En met de aanbevolen hoeveelheden als richtlijn wordt de basis gelegd voor een gezonde voeding.

 Wijnen | Biologische Wijn | Champagne | Kaas | Tapas | Kaviaar en Oesters | Dieet | Afvallen | Horeca | Catering | Traiteur


Wordt Stevia de nieuwe zoetstof?

De voedselproducenten en de voedselindustrie krijgen er een zoetstof bij. Aspartaam, de veelgebruikte zoetstof in deze industrie heeft altijd de schijn tegen gehad. Altijd waren er twijfels en discussies over het al dan niet schadelijke gehalte van deze zoetstof.
Het gaat nu over de Stevia plant, deze plant lijkt de ideale zoetstof te genereren en lijkt de ideale suikervervanger - De subtropische plant Stevia rebaudiana Bertoniplant lijkt een succes te gaan worden. Uit de bladeren van deze plant wordt het natuurlijke zoetstof concentraat "stevioside" gemaakt,dit concentraat heeft een zoetkracht 200-300x zoeter dan suiker.
Stevia is als alternatief voor suiker interessant omdat het een natuurlijke zoetstof is die voldoet aan alle voorwaarden van de EU.
 


Hoe eet ik gezond?

Gebruik de Schijf van Vijf en kies elke dag voor gezond, lekker en veilig eten. Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de vijf regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum: Eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente, fruit en brood en ga veilig met voedsel om. De vijf vakken geven aan hoe variatie kan worden aangebracht in de voeding. En met de aanbevolen hoeveelheden als richtlijn wordt de basis gelegd voor een gezonde voeding.

Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat het lichaam voldoende van alle voedingsstoffen krijgt. De basis voor een gezonde voeding die het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt, zorgt voor voldoende voedingsstoffen. Deze kenmerkt zich door een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten en groente en fruit. Dit wordt aangevuld met zuivel, vlees, vis, eieren of vleesvervangers en een kleine hoeveelheid halvarine, margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht van belang.

Veel mensen eten te veel en verkeerd. Gezond eten levert een belangrijke bijdrage aan een gezond leven. Het levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. En het verkleint daarnaast het risico op chronische ziekten, zoals obesitas (extreem overgewicht), hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker. Eten volgens de Schijf van Vijf is ook de basis voor een gezond gewicht.

Voedingsmiddelen zoals sausen, snacks, koek, snoep en gebak zijn niet opgenomen in de Schijf van Vijf. Dit is omdat ze minder belangrijk zijn voor het leveren van voedingsstoffen. Wel zorgen de meeste van deze producten al snel voor te veel calorieŽn. Gezond eten betekent dan ook: niet te veel van alles buiten de Schijf van Vijf. Kies bewust voor gezonde voeding en geniet ervan!




 

Mail: info@overetenendrinken.nl | Tel: 010 84 03 042