Op deze pagina vindt u van alles over; afvallen

Eten | Gezond Eten | Biologisch Eten | Natuurvoeding | Culinair | Koken | Kookboek | Biologische Producten | Restaurants

Geleidelijk afvallen vereist doorzettingsvermogen. Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot een kilo per week is een goede richtlijn. Verantwoord en gezond afvallen? Op deze site vind je veel informatie die je verder kan helpen. Tips bij afvallen. Snel afvallen kan op verantwoorde wijze. Kan je snel afvallen op een gezonde manier? Afvallen kan het beste geleidelijk, door een gezond eetpatroon met een beperkte hoeveelheid calorieŽn (minder eten), door de hoeveelheid vet te beperken. Hoe kun je afvallen, afslanken, hoe wordt je slank en hoe houd je je gewicht op peil.

 Wijnen | Biologische Wijn | Champagne | Kaas | Tapas | Kaviaar en Oesters | Dieet | Afvallen | Horeca | Catering | Traiteur


Afvallen

Of het medisch gezien noodzakelijk is af te vallen, is eenvoudig na te gaan met de Body Mass Index (BMI) en de meting van de middelomtrek. In geval van overgewicht helpt vijf tot vijftien procent gewichtsvermindering de gezondheidsrisicoís aanzienlijk te verkleinen, ongeacht de mate van overgewicht. Afvallen kan het beste geleidelijk, door:
* een gezond eetpatroon met een beperkte hoeveelheid calorieŽn (minder eten)
* de hoeveelheid vet te beperken
* matig te zijn met voedingsmiddelen waaraan suiker is toegevoegd
* het drinken van alcohol te beperken
* rustig eten en regelmaat aanbrengen in het eetpatroon
* meer te bewegen

Om het teveel aan vetweefsel te verminderen, is het nodig minder calorieŽn binnen te krijgen dan het lichaam verbruikt. Alleen dan spreekt het lichaam de vetreserves aan. Om af te vallen, is het vooral belangrijk minder te eten: beweging is meer ondersteunend. Om door beweging alleen veel af te vallen, moet namelijk erg veel worden bewogen. Een combinatie van dieet en beweging lijkt niet te leiden tot extra gewichtsverlies in vergelijking met alleen een dieet. Wel helpt beweging om een dieet beter vol te houden en om na het afvallen op gewicht te blijven.

Doorzettingsvermogen

Geleidelijk afvallen vereist doorzettingsvermogen. Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot een kilo per week is een goede richtlijn. Is het veel meer dan een kilo, dan bestaat het risico dat er spierweefsel wordt afgebroken. Dat is ongewenst. Bovendien is een streng dieet vaak onevenwichtig van samenstelling en moeilijk vol te houden. Tijdelijk heel weinig eten heeft met name effect op de korte termijn.

Op gewicht blijven

Als het afvallen is gelukt, is het daarna uiteraard van belang de discipline te houden om op gewicht te blijven. Een bekend risico van afvallen is dat het gewicht er na enige tijd weer aan zit (het jojo-effect). Om dit te voorkomen, is het niet nodig altijd Ďaan de lijn te doení. Op gewicht blijven, betekent wel: in de gaten houden dat het eten niet te veel calorieŽn levert, regelmatig bewegen en tijdig corrigeren als dat nodig is.

Ongewenst gewichtsverlies

Wie in korte tijd sterk vermagert zonder bewust iets te hebben gedaan om af te vallen, doet er goed aan de huisarts te raadplegen. In dat geval is mogelijk een bepaalde aandoening of ziekte de oorzaak.
Bron: Voedingscentrum




 

Mail: info@overetenendrinken.nl | Tel: 010 84 03 042